Medi Natural
 Geologia i morfologia
 Climatologia
 Hidrologia
 Vegetació i flora

   Vegetació
   Flora

 Fauna
Paisatge
Història
Patrimoni cultural
L'Ocupació humana
 
 Caract. de l'espai   Medi Natural   Vegetació i Flora 

VEGETACIÓ


Bac d'Espinau (Foto: Margarita Renart) Al voltant del 80% del territori de l’espai són boscos. Com hem dit, la vegetació predominant és l’alzinar, tant l’anomenat de terra baixa com el muntanyenc. Més amunt hi creixen rouredes de roure martinenc, sovint barrejades amb pi roig. A algunes obagues humides s’hi fan fagedes, d’entre les quals destaca, per la seva raresa, la fageda amb joliu. Al llarg dels rius i rieres trobem les comunitats dominades pel vern, els salzes i l’avellaner.

Altres formacions vegetals especials són les pinedes naturals de pi roig, de les obagues del Mont i zones properes. Als pocs llocs amb substrat silícic hi poden créixer rouredes de roure africà –avui dia gairebé totes substituïts per castanyedes- , i clapes de sureda. Al peu d’algunes obagues s’hi fa la roureda de roure pènol, una formació rara al nostre país, com també ho és el bosc de teix, un arbre estrictament protegit a Catalunya. A la zona del Castell del Bac Grillera, sota la influència de la tramuntana, es troba una comunitat força especial, una brolla de plantes espinescents i en coixinet, el coixinet de monja.

També destaquen les comunitats de tartera i de roca, amb plantes adaptades a la migradesa del sòl. No podem deixar de banda altres comunitats secundàries, no climàciques, com les brolles de romaní i bruc d’hivern de la terra baixa, sovint acompanyades de pins, les boixedes, les bardisses i, en fi, el conjunt de prats i pastures.  
 
   
Rectoria de Sadernes - 17855 Sadernes - Tels: 972 287882 - 972195561 - 972195571